Min vistelse på ön. DEL 2

24/12-08
Det var julaftonsmorgon och vår mor kom och väckte oss, därefter vi gick vi ner för att sägas hej till vår mormor som kommit för att fira hos oss, resten kom på eftermiddagen.
Därefter var det julklappsöppning, för vi har som tradition att vi alltid får var sitt paket på morgonen (vi barn) hos ”lilltomten”. Det är inga stora saker, det brukar vara en bra bok, men i år var det hårgrjer, bra schampo, ansiktsmask och en förkylningssak till mig som man har i när man badar.  För ja jag är förkyld som vanligt.
Vi var även hos vår gammelfarmor Gudrun för att önska God jul och byta lite julklappar, vi fick då pengar och chokladkaka.
Klockan var nu kvart över tolv, och jag skulle duscha för att sedan vänta tills klockan skulle bli tre för då börjar ju såklart Kalle Anka som jag inte såg i år igen, tråkig som jag är.
Vi fikade istället, jag behövde verkligen en kopp kaffe då, för jag var väldigt seg och det är ju julafton, jag ska ju vara pigg! Så efter kaffet var jag pigg och då kom min moster, hennes sambo, deras barn mina kusiner, Nova och Lilly sen så kom även min morfar som hade jobbat. Min farmor kom också efter ett tag.  Då höll jhag på att göra en apelsin med nejlikor för att det luktar så ljuvligt, då kände jag mig liten igen.
Vi åt julmat tillsammans, och jag njöt något så fruktansvärt över att få bara vara, bara vara där med alla mina kära släktingar, jag log för jag mådde så bra, jag mår bra av deras sällskap.
Efter maten så hjälptes vi åt duka undan och sen ropade Nova
- Tomten! Tomten kommer!!
Och ja mycket ritkigt så gick tomten ute på vägen med en lykta och rädd som jag alltid har varit för tomten ställde jag mig längst in i salen löjlig som jag är. Nova däremot, sprang fram och öppnade dörren  och visade vart tomten skulle sitta duktig som hon är.
Jag fick för en gångs skull inte julklapp sist av tomten utan direkt efter Nova, Nova säger då klart och tydligt,              
- Linda du måste krama om Tomten!
Sagt och gjort tomten fick en kram och jag fick min första juklapp som sedan blev flera.
När tomten gått hjälpte Nova min mamma att dela ut alla julklappar under granen, och det tog tid, så nova trötnade till slut så min moster fick hjälpa till att dela ut medans Nova satt sig i min pappas knä och Lilly som precis lärt sig krypa satt i mitt knä och lekte med snöret på hennes ett paket.
När alla julklappar var utdelade började vi öppna, och det var så mycket fina presenter! Jag fick en pyamas, strumpbyxor, hårborste, två parfymer en diesel, och en calvin klien, tröja, kopp, påslakan, sminkväska,  lancome hypnose, lancomes en ögonskugga en vit som jag redan har men jag använder den dagligen så jag blev glad, en till lancome ögonskugga som man ska ha på nyårsafton för den var silverfärgad. Fick även  en duk av mamma som hon sytt själv, och då började jag nästan gråta, den var så fin och det kändes så kul att hon ägnat tid och gjort en julklapp själv.  Jag fick även underkläder, grytlappar (bra tänkt där gammelfarmor-ann), pengar, kokbok, ett nattlinne som var sådär härligt julröd och i siden OCH en digitalkamera! ( min syster fick en likadan).  Så förbered er på bilder gott folk! Oj vad bilder det ska tas!
Jag är så fruktansvärt lycklig! Jag mår så bra tillsammans med mina nära och kära, de är verkligen det bästa i världen.
Kvällen fortsatte med julmys, skratt och ståhej från mina småkusiners och lillebrors sida, eller nej det var från allas sida.  Vid ahlv tio åkte vi till kyrkan, vi åker alltid till kyrkan på julaftonskvällen, det är tradiotion. Visst tycker jag att det är grymt långtråkigt när prästen håller sin predikan om saker man knappt lyssnar på, men när kören sjunger och ja, äsch jag tycker det är mysigt iaf, det var det jag ville komma fram till.
Efter kyrkan åkte vi hem för att se lite på Arn2 men jag letade även efter en sladd till datorn så att jag kunde koppla upp till internet men sladden är borta så jag letade febrilt efter den medans jag såg min gamla digitalkamera och tänkte YES nu kan jag ju ta ur mitt 2gb minne och sätta i den nya kameran!
Men hey jag heter Linda och kan inte göra två saker samtidigt så jag lägger bort minneskortet och fortsätter mitt letande efter datorsladden. Ca en halvtimme senare kommer jag på, just det – minneskortet! Ja så det var mitt jobb den kvällen/natten, leta leta leta, men inte hittade jag det nej, det är så typiskt mig!
När det var dags att sova runt ett tiden så kan jag inte sova utan läser lite skvallertidningar, eftersom jag bara läst norska skvallertidningar de senaste månaderna. 
När jag väl släckt och min syster ahde somnat kunde jag inte sova, det enda jag tänkte på var, jag har en vecka kvar på ön, en vecka!! Min familj åker till uppsala den 27-29 för att se på Malions innebandycup medan jag ska bo ensam i detta stora hus, detta slott till hus. O inte blev det bättre när jag kom på att mamma börjar jobba igen den 1a jan. Så ja,  det var ju mycket tid jag hade kvar med familjen insåg jag och började stortjuta, nej nu överdrev jag, jag grät så det hördes så jag fick panik ifall jag skule väcka Malin så jag tog min kudde och gick in till mamma och pappas rum, sedan la jag mig bredvid mamma i deras dubbelsäng. Ja lite femåring attityd över mig där, men jag blev så fruktansvärt ledsen. Jag har inte sovit hos mamma och pappa på flera flera år men det kändes enormt skönt att känna sig som fem igen och ligga där bredvid mamma som låg och höll om mig. 

Min julafton var den bästa någonsin. har tyvärr inte så många bilder för Malin tog kort eftersom jag inte hade något minneskort till kameran.

Min familj är den bästa, all kärlek till dom.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0