Mui Ne Beach

Vilken harlig dag! Dagen borjade med att vi gick upp vid halv 5 i morse och det var jobbigt, helt galet jobbigt om vi ska vara arliga.. Men anledningen till att vi gick upp sa tidigt var for att taxin skulle komma vid 5 och hamta oss for vi skulle ut pa aventyr i Vietnam!

Vi borjade att aka till den vita oknen, ojojoj sager jag bara! Vilken upplevelse! Det var hur fint som helst dar i soluppgangen och vilka harliga bilder vi har fatt (som kommer upp nar jag kommer hem igen). Vi akte aven pulka ner for sanddynorna och jag kan lova er att det var jobbigt att ga upp for dom igen. Man har tappat ratt mycket kondition om vi sager sa.. Vi fick aven se Lotusblomman som ar valdigt sallsynt som vaxte i en damm.
Efter den vita oknen akte vi vidare till den gula oknen, men det var inte alls lika fin som den vita sa vi akte vidare till de roda bergen, som vi ocksa tog en del fina bilder pa.
Nar de roda bergen var avklarade sa akte vi till en djungel och da skulle vi ga igenom ett dik/fors-liknade stalle, men jag som ar livradd for ormar var lite tveksam i borjan men det gick bra. Det var verkligen hur fint som helst och nar vi hade gatt ca en halv kilometer sa kom en del barn fram och motte oss som kan hur bra engelska som helst, det var nastan lite pinsamt for det var sa att de kunde mer an en sjalv.. Barnen forklarade hur vi skulle ta oss fran vatten-fors-diket uppat for att ta oss till vattenfallet, och vi fick aven se risodlingar. Vi fick ocksa var sitt 4-klover och jag hoppas nu att jag tur har i fortsattningen!
Efter vattenfallet sa gick vi tillbaka till taxin och da akte vi till hamnen dar vi fick se hur de holl pa med fisken, men ingen av oss talde lukten sa lika fort som vi kom dit akte vi igen och da var det dags for marknad! Marknaden var inte sa jatte speciell, eller man kan saga sahar - det var inget for oss eftersom kladerna var inget vi ville ha, fisk ar inget vi ater och kohuvuden med ogonen kvar ar inte sa nice. Men som sagt - Det var en upplevelse det ocksa!

Klockan 10 i morse var vi hemma igen men da var krafterna slut (pga sanddynorna kanske?) sa alla gick och sov i nagra timmar innan vi gick upp vi 1-tiden for att ligga pa stranden.

Nar jag, Em och Ni ar ute och badar sa kommer det fram en kitesurfare,surfare och ja allt vad han nu var med en brada och sa att vi skulle hoppa upp. Emelie gjorde det och var grym! Hon kunde tillslut (efter att ha fallit en del ggr i havet) sta upp pa bradan och paddla i vagorna, hon var jatte duktig! Jag tont som jag ar testade inte ens. Men Bali vantar!

Vi har precis varit och atit en god middag pa en italiensk resturang och at glass till eftrerratt, sa Emelie och Ella har forhoppningsvis fatt en bra fodelsedag aven om de inte har fatt hora nagon operafodelsedagssang, men det kommer det kan jag lova!

I morgon ar det Ninas och Ellas sista dag har i asien, och enligt rykten sa ar det upp tidigt som galler, for att fa sa mycket sol som mojligt men jag tror att jag sover till 10 iaf.

Jag och Em har blivit lite sugna pa att aka till Cu Chi tunnlarna. De tunnlar ar handgravda och byggdes pa 1940 talet i kampen mot fransmannen. Under Vietnam kriget levde 16000 människor i tunnlarna och amerikanarna visste inte om det pa ett bra tag, och det finns en massa fallar dar som finns kvar an idag. Sa om jag och Em blir uttrakade pa stranden sa ska vi aka till Ho Chi Minh en dag tidigare sa vi kan fa en guidad tur i dessa tunnlor, och man far aven se spar av vad senapsgasen gjorde med naturen. Men som sagt BARA om vi blir uttrakade, aven om det verkligen skulle vara hur intressant som helst.

Nu ska det kollas mail och lasa om Vietnam kriget for vi har inte last sa mycket om det och nu nar vi ar har sa kanns det som om man borde vara lite allmanbildad iaf, sen ar det bedtime!

Kommentarer
Postat av: em

Tack for basta presenten babybaby! <3

2009-03-21 @ 15:28:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0