Kejnomannen



Alla vi som är från Gotland blir oftast eller ska jag säga Alltid kopplade till Keno. Jag vet inte hur många gånger jag har fått förfrågan att säga,

-Kejno de e lett o vinneeee!
-Den rätte vinnardragningen är..... ÅTTIÅTTE


Ja för nummer åtta verkar vara ett roligt ord på gotländska enligt fastlänningarna. Dom säger att vi säger ÅTTEEE, men jag har då aldrig sagt åtte? Så jag tog mig faktiskt tid en dag att se "Kejno" för att se om de nu sa "åtte" men nej, så jag vet inte ritkigt vad fastlännigarna har fått för sig? Kanske att de kopplar alla ord vi säger med E på slutet helt enkelt. Så "åttiåtte" är favoriten, och såklart "min röde klänning är söjt". Ja för "röde" och "söjt" är ju för himla gulligt.  Så ibland när någon ropar "söjt" Så menar de någon av oss gotlänningar och då är det bara att reagera och förstå att de menar mig/dig/oss (när man inte är på Gotland såklart).

Alla vill hela tiden att jag ska prata och säga massa saker på gotländska OCH sjunga! Ehm, de få gotländska visor jag kan lärde jag mig på lekis med de hänger med.

-"Åh gotländska är så himla gulligt och härligt! Jag skulle också vilja vara gotlänning"

Mm, det är skit kul att folk kommer fram och säger att man ska säga,
-Man får inte kisse på ringmjuren

Men ja vi är alla omtyckta från Gotland!

Men under min tid nu här som ensam gotlänning i Oslo (som jag känner) så har folk som jag träffat frågat om jag är norrman(?!), från Kristianstad, Skåne, norrland, Stockholm. Yes jag är tydligen Svinbra på dialeketer och språk eller så hör folket  helt enkelt inte min ljuva dialekt.

Naij, niu ska ja duschee
, ova änd aut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0