Mamma & Pappa



Något som jag är bra på är att klaga, och låta allmänt störig/svidig och arg mot mina föräldrar. Det är som man säger "De hårda orden är de lätta". Men jag skäms faktiskt för det. Mina föräldrar ställer alltid upp för oss och vill alltid vårt bästa och bryr sig om oss.

Pappa är jordgubbsodlare men har även, färskpotais, kålrötter, suqini, hösthallon, lök, m.m som han säljer här på ön, hemma på vår gård (Bärgården Källunge) och även till fastlandet. Nu såhär på våren är det jätte mycket arbete för honom, och framförallt i sommar.
Nu på våren så måste man se till så att det inte blir frost för då måste han vara uppe hela nätterna och sätta på bevattningen på alla åkrar som vi har jordgubbar på, för annars blir det inga jordgubbar, för blommorna blir frostskadade annars. Så även om pappa är sjuk som han nu är så måste han upp på nätterna och kolla temperaturen. Men det är inte det enda, man måste nämligen hacka bort allt ogräs för hand mellan jordgubbsplantorna, för man kan inte bespruta jordgubbarna allt för mycket. Han har byggt bevattningsdammar och håller nu på att lägga rör nere i marken från en av bevattningsdammarna (så som jag uppfattade det) till en av våra åkrar med jordgubbar.
För er som vet vad väv är så ska det läggas ut på alla åkrar, dvs jordgubbarna, lök,. och potatis för att de ska komma upp i tid, men när de börjat grönska så måste man ta av väven, och jag kan lova er att det är sinnessjukt jobbigt att göra allt det, för det måste vara vindstilla annars flyger väven bort, och så ska det läggas sandsäcker med en meters mellanrum runt hela.
I sommar ska även alla som arbetar här organiseras upp och det hjälper mamma till med, och sen ska jordgubbarna som plockas köras in till Visby, Slite osv, ett antal ggr om dagen. Så ni kan ju förstå att det är mer än ett heltidsjobb.
Jag beundrar min pappa som orkar allt det där.

Mamma är personlig assistent och jobbar alltså dygn, och ska samtidigt sköta vårt hus som består av ca 15 rum och kök. Som ni förstår blir det mycket dammsugande, dammning, och ett antal fönster att göra rent. Plus att mat ska lagas och sen har vi en väldigt stor trädgård som ska klippas och så ska ogräs hackas bort runt träd, och rabatter.
På sommaren tar mamma tjänstledigt för att hjälpa pappa så även hon har fullt upp på sommaren, det är knappt så att någon av mina föräldrar hinner äta ibland, och det är ALLTID bråttom.
Jag beundrar även min mamma som är så effektiv.

Kommentarer
Postat av: Nea

Kusin Helena & din pappa Stefan är bra duktiga dom :) & väldigt väldigt snälla! Vi känner oss alltid så välkomna! Jag och Tampe älskar att bo hos er ute i underbara Källunge!!! Men Linda? Odlade inte ni sushi också? Eller har ni slutat med de? <3



(miss you uuuunderbaring <3)

2009-05-20 @ 13:52:25
URL: http://neoh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0